تصفیه آب شیرین به روش اسمز معکوس

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

برای اینکه املاح مضر، آلاینده‌ها، مواد رسوب کننده و… را از آب آشامیدنی جدا کنند، روش‌های مختلفی را درنظر می‌گیرند. یکی از این روش‌ها که برگرفته از رفتار تصفیه آب در طبیعت است، تصفیه آب به روش اسمز معکوس بوده که در صورت خرید دستگاه ازن ژنراتور صنعتی آب خنک نیز انجام خواهدشد.

در این متد از تصفیه آب، تا حد زیادی نمک، املاح و یون‌های مضر از آب حذف خواهندشد. برای آشنایی بیشتر با پیش تصفیه در تصفیه آب شیرین کن به روش اسمز صنعتی، تا پایان مقاله همراه تیم ازون مکس باشید.

درباره تفاوت بین اسمز طبیعی و اسمز معکوس چه می دانید؟

به بیانی ساده اگر بخواهیم فرایند اسمز را تعریف کنیم، باید گفت انتقال آب از قسمتی درجه شوری کمتری دارد به قسمتی که دارای درجه شوری بیشتری است را اسمز می‌گویند. این فرایند در سلول‌های بدن انسان مخصوصا کلیه‌ها و همچنین ریشه گیاهان برای جذب و هدایت آب از ریشه به سلول‌های برگ دیده می‌شود.

با توجه به این فرایند برای پیش تصفیه آب سیستمی را طراحی کرده اند که خلاف جهت اسمز عمل کرده و آب را از جهتی که غلظت آب بیشتر است به سمتی که غلظت کمتر باشد حرکت کند. اما از آنجاییکه این حرکت نیازمند صرف انرژی بوده، می‌بایست از پمپ فشار استفاده شود.

پیش تصفیه آب به چه صورت است؟

با نحوه عملکرد فرایند اسمز و اسمز معکوس آشنا شدید. نکته قابل توجه این است که با گذشت زمان غشای نیمه تراوا با انباشته شدن مواد آلاینده، کاهش عملکرد خواهد داشت. بنابراین لازم است که پیش تصفیه انجام شده تا آب با کدورت کمتری وارد دستگاه اسمز معکوس شود. از جمله مواردی که در این مرحله اتفاق می‌افتد، حذف مواد جامد و تا حد زیادی با استفاده از کلر، میکروارگانیسم‌های داخل آب نیز از بین خواهد رفت.

علاوه براین مواد رسوب کننده حذف و PH آب نیز تنظیم می‌شود. انجام این فرایند به سلامت بیشتر غشا کمک کرده و آب برای تصفیه با استفاده از روش اسمز معکوس، آماده خواهدکرد. باید بدانید که پیش تصفیه با کمک تجهیزاتی مانند فیلتر شنی و فیلتر کربنی صورت می‌گیرد.

تصفیه آب با استفاده از اسمز معکوس

تصفیه آب  شیرین بااسمز معکوس

بعد از مرحله پیش تصفیه آب، آب وارد اسمز معکوس شده و برای عبور آن‌ها از غشا نیاز به فشار داشته که به واسطه پمپ‌هایی مخصوص، این فشار تامین خواهدشد. منافذی که در غشا موجود است به اندازه‌ای کوچک بوده که فقط آب خالص امکان عبور دارد که از دستگاه خارج شود.

برای تصفیه آب به روش اسمز معکوس به چه تجهیزاتی نیاز است؟

برای پیاده سازی فرایند اسمز معکوس و حذف آلاینده‌های موجود در آب و همینطور کاهش سختی آب، از تجهیزات خاصی استفاده شده که برخی از آن‌ها عبارتنداز:

  • انجام پیش تصفیه و حذف آلاینده‌های موجود در آب به کمک فیلتر شنی، اولترافیلتراسیون، فیلتر کربنی
  • غشای نیمه تراوا به منظور جلوگیری از عبور مواد آلاینده با اندازه بزرگتر از ۱۰ میکرون
  • پمپ برای فشار وارد کردن به آب در جهت عبور از غشا
  • پکیج تزریق آنتی اسکالانت شامل پمپ تزریق و مخزن
  • پکیج تزریق سود کاستیک و اسید شامل پمپ تزریق و مخزن

اسمز معکوس چه کاربردی دارد؟

یکی از کاربردهای اسمز معکوس کاهش ۹۵% سختی آب بوده که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مکان‌هایی که برای تصفیه آب در آن‌ها به کار می‌رود، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تصفیه آب‌های شور و تبدیل کردن آن‌ها به آب شیرین
  • تامین آب برای تسریع در رشد گیاهان، دام و طیور
  • تامین آب کارخانه‌های داروسازی و لوازم بهداشتی
  • تولید آب مورد نیاز نیروگاه‌های بخار و سیکل‌های ترکیبی
  • تامین آب دستگاه‌های دیالیز بیمارستان
  • تولید آب مورد نیاز دیگ‌های بخار
  • استفاده از اسمز معکوس در روش‌های آب شیرین کن ترکیبی

بیشتر بخوانید» برای اطلاع از قیمت ونتوری ۳/۴ اینچ، روی لینک داده شده کلیک کنید.

استفاده از دستگاه اسمز معکوس چه مزایایی دارد؟

آبی که از دستگاه اسمز معکوس عبور می‎کند، حجم زیادی از آلاینده‌‎های موجود را ه همراه نخواهد داشت. آب تولید شده با استفاده از روش اسمز معکوس مزایایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  • تولید آب بدون سرب و کمک به کاهش بیماری‌هایی از قبیل فشار خون و کم خونی در کودکان
  • حذف انگل و میکروارگانیسم‌های موجود در آب

حذف سدیم موجود در آب و کاهش بیماری‌های کبدی و کلیوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خرید یا دریافت مشاوره فرم زیر را پر کنید

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به ازن تجهیز نوین ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب