مزایا و معایب سختی آب چیست؟

مزایا و معایب سختی آب

در تعریف آب سخت باید به این نکته اشاره داشت که به آبی سخت می‌گویند که دارای املاح معدنی زیادی باشد. در حقیقت استفاده از این آب به میزان کم برای سلامتی ضرری ندارد اما در طولانی مدت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدن وارد کند. در ادامه این مقاله به بررسی مزایا و معایب سختی آب و همچنین استفاده از دستگاه ازن ژنراتور صنعتی برای تصفیه آب صحبت خواهیم کرد.

شستن لباس با آب سخت

گاهی ممکن  است بعد از شستن لباس‌ها، همچنان کثیف و آلوده به نظر بیایند. در برخی موارد هم پس از شستشو، لطافت و نرمی کافی را نخواهند داشت. در حقیقت وجود مواد معدنی و نمک‌های نامحلول در آب بوده که شستن لباس‌ها را دشوار خواهدکرد. اگر این رویه ادامه پیدا کند، بافت پارچه به مرور از بین رفته و عمر مفید البسه تا ۴۰% کاهش پیدا خواهدکرد.

بیشتر بخوانید» در صورتی که تمایل دارید آب مصرفی را تصفیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه ازن ژنراتور صنعتی دائم کار استفاده کنید.

استحمام با استفاده از آب سخت

استحمام با آب سخت

استفاده از آب سخت برای استحمام هم باعث باقی ماندن لایه‌ای نازک از رسوبات روی پوست می‌شود. در ادامه این اتفاق، پوست برای از بین بردن لایه صابونی کمی اسیدی شده و احتمالا سبب بروز تحریکاتی خواهدشد.

شست و شوی ظروف با آب سخت

زمانی در شستن ظروف با آب گرم با مشکل مواجه خواهیدشد که از آب گرم استفاده کنید. چراکه رسوبات در آب گرم ته نشین شده و باعث از بین رفتن شفافیت آن‌ها خواهندشد. مصرف این آب در ماشین ظرفشویی نیز مشکلاتی مشابه را به دنبال خواهد داشت.

رسوب آب سخت در سیستم های گرمایشی

از سیستم‌های گرمایشی خورشیدی به منظور گرم کردن استخرهای شنا استفاده خواهدشد. در صورتی که در استخر، آب سخت به کار برده شود، رسوب آهک سبب مختل شدن عملکرد پمپ‌ها و در نهایت کل سیستم خواهدشد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، استفاده از ستون‌های سختی گیرآب توصیه می‌شود.

مشکلات استفاده از آب سخت در سیستم لوله کشی

دیگر مشکلی که استفاده از آب سخت در پی خواهدداشت و کاربر را مجاب به استفاده از سختی گیر آب می‌کند، کاهش عملکرد دیگ‌های بخار و همینطور افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از آن‌ها خواهدبود. همانطور که می‌دانید به آبی سخت می‌گویند که میزان املاح معدنی مانند کلسیم و منیزیم در آن زیاد باشد. همین دو ماده معدنی در شیرهای آب حمام، آشپزخانه وسرویس بهداشتی رسوب کرده و مقدار خروجی آب کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق ممکن است تا جایی پیش برود که لوله‌های آب و سایر قسمت‌ها نیازمند تعویض باشند. این میزان از رسوب هزینه‌های مصرف آب خانوار را تا ۲۵% افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید» تفاوت فیلتر سختی گیر آب با فیلتر تصفیه

مزایای مهم استفاده از آب سخت

مزایای استفاده از آب سخت

بطورکلی استفاده از آب سخت سلامتی انسان را تهدید نکرده و طبق شورای تحقیقات ملی آمریکا، قسمتی از نیازهای بدن انسان به مواد معدنی، از طریق نوشیدن آب سخت برطرف می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود بعد از استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب، املاح و مواد معدنی به آب بازگردانیده شود.

کلام پایانی

آب سخت معمولاً دارای مقدار زیادی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد. افزایش مقاومت استخوانی،

بهبود سلامت پوست و مو و اثر مثبت بر سلامت قلب مهمترین مزایی استفاده از آب سخت هستند. از ایجاد رسوبات، ایجاد مشکلات در آشپزخانه و اثر منفی بر عمر لوله‌ها هم می‌توان به عنوان معایب آن یاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خرید یا دریافت مشاوره فرم زیر را پر کنید

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به ازن تجهیز نوین ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب